top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverLaura De Timmerman

De content kalender als jouw rechterpoot, uh -hand

In mijn vorige artikel lichtte ik toe hoe belangrijk het is om online zichtbaar te zijn. Naast je eigen website kunnen ook social media, zoals Facebook en Instagram, een belangrijke rol spelen daarin. Ze bieden je de kans om een breed (en vaak nieuw) publiek te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw inspanningen consistent en effectief zijn? Het antwoord ligt nochtans voor de poot, uh hand: een goed doordachte content kalender.


Waarom heb ik een content kalender nodig?

Een duidelijke content kalender vind ik essentieel voor elke (h)onderneming. Dat is namelijk de mal waarin je jouw doordachte socialemediastrategie giet. Zo kun je niet alleen je bereik vergroten, maar ook een sterke relatie opbouwen met je (potentiële) klanten. Social media marketing kan je (personal) branding versterken en je expertise in de hondensector tonen.


Hond die aan een computer zit.















Hoe bouw ik een content kalender?

Een content kalender voor jouw (h)onderneming helpt je om je social media posts slim te plannen en te organiseren. Dit zorgt voor die consistentie waarnaar je op zoek bent. Neem deze basisstappen in overweging:

  1. Bepaal je doel(en): Bepaal wat je wilt bereiken met je social media posts vóór je ze opstelt. Meer volgers in je community? Meer interactie op jouw posts? Je nieuwe dienst(en) promoten? Elk van deze doelen vereist namelijk een andere aanpak.

  2. Plan je content: Maak er geen last-minute nattevingerwerk van. Voorzie tijdig de juiste blogs, reviews, video's, foto's... Zorg ervoor dat de inhoud relevant is voor je doelgroep en aansluit bij de doelen die je in de eerste stap bepaald hebt.

  3. Maak een tijdschema: Maak bijvoorbeeld gebruik van de Meta Business Suite content planner, of een (betalende) dienst zoals Later.com, om jouw posts live te zetten op het gewenste tijdstip. Zo vergeet je ze nooit meer en zijn al je inspanningen niet voor niks.


Heb jij tips voor een goeie content kalender?

Yes! Natuurlijk ga ik je als copywriter vertellen dat je captions op social media belangrijk zijn, duh. Hier zijn nog extra tips die je ondersteunen in de creatie van jouw content kalender, of het nu jouw eerste of hond-erdste (snap je'm 😉) is:

  1. Visuele content: Sociale media zijn in de eerste plaats nog steeds vluchtige en visuele platformen. Gebruik kwalitatieve foto's en video's om de aandacht te trekken en jouw (personal) branding te versterken. Hou daarbij rekening met je eigen huisstijl. Als je geen grafisch wonder bent, bestaan er makkelijke tools zoals Canva.com bijvoorbeeld.

  2. Educatieve inhoud: Plaats educatieve posts waarin je laat doorschemeren hoeveel kennis jij als expert in huis hebt. Licht een tipje van de sluier op en verwijs je volgers door naar bijvoorbeeld jouw website, waar je dieper op het onderwerp ingaat in de vorm van een blogartikel.

  3. Wees sociaal: We noemen het sociale media voor een reden! Stel vragen aan je volgers of organiseer wedstrijden en giveaways om hun betrokkenheid te verhogen. Deel verhalen van tevreden klanten of succesverhalen van honden die je hebt geholpen. Sociale media zijn laagdrempelig en daarom ideaal als eerste contactpunt met je potentiële klanten.


Hoe ziet een content kalender eruit?

Ik zou kunnen zeggen dat ik sinds mijn studententijd niks anders doe dan content kalenders maken. Maar dat zou niet helemaal waar zijn, mijn dagen zijn wel gevarieerder dan dat. Toch heb ik al heel veel ervaring in het opstellen van content kalenders voor sociale media. Daarom heb ik voor jou een gratis template voorzien die jij hieronder kan downloaden. Als bonus krijg je van mij ook een héél jaar aan inspiratie cadeau. Yup, ik verzamelde de leukste top topicals voor (h)ondernemers in mijn sheet, alsjeblieft!



























Een vrouw draagt een hondje in haar armen terwijl ze in een bloemenveld zitten

Groetjes van Laura en pootje van Apollo 🐾


Contacteer mij



31 weergaven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page